Skip to content

Mirjam Sterk wil migranten indoctrineren

CDA-politica Mirjam Sterk twitterde vanavond na het inburgeringsdebat als gestoken door een wesp: “Debat over inburgering. Groen Links vindt kennis van de Nederlandse geschiedenis niet relevant en vergelijkt het met kennis van babysterfte.”

Inderdaad, kennis van geschiedenis is irrelevant. In Roemenië interesseerde me geen geschiedenis en ik zou ook geen andere Roemeen toestaan om mij met geschiedenis te indoctrineren. Waarom zou ik een Nederlander dat recht gunnen?

Mirjam Sterk wil van de migrant een Wilders-kloon maken, trots op de VOC-glorie en andere mythes. Bijvoorbeeld, een paar jaar geleden stelde men de vraag op de Nationale Inburgeringstest: “Hoe is nootmuskaat eigenlijk in Nederland gekomen?” Natuurlijk zou je daarvoor meteen zakken als je de waarheid vertelt, dat de Nederlanders genocide op de Banda-eilanden hebben gepleegd voor die nootmuskaat. Men wil niet dat de migrant de waarheid weet, maar dat de migrant geïndoctrineerd wordt.

Maar als je geen andere Nederlander mag hersenspoelen, waarom zou je een migrant wel mogen? En wat is het nut ervan? Gaat een moslim zijn vrouw niet meer in elkaar timmeren als hij weet dat de stank van haar rottend vlees met nootmuskaat verborgen kan worden? Gaat enige imam plotseling van homo’s houden als hij hoort dat Willem de Zwijger – na de fatale schoot – het volgende had geroepen: “Mijn God, mijn God, heb medelijden met mij en met dit arme volk”? Waarom zou de migrant deze leugen uit zijn hoofd moeten leren? Want het schijnt dat de Zwijger gewoon zweeg op het bewuste moment.

Veel beter is dat de inburgeringstest vragen stelt over dingen die elke Nederlander aan elke andere Nederlander mag opleggen – desnoods met geweld. Ik kan me voorstellen dat je de migrant verplicht om de grondwet uit zijn kop te leren. Laat zo’n Afghaan – uit een 14e eeuws dorp – de principes van de rechtsstaat uit zijn kop reciteren, en van de democratie. Ik zou het ook niet erg vinden als iemand mij zou dwingen om het Het Europees verdrag voor de Rechten van de Mens te leren. En dat mag je zelfs alle Nederlanders dwingen leren.

Waarom? Want als een andere burger – Nederlander of Afghaan – weet welke mensenrechten ik heb, dan zal hij mijn mensenrechten minder schenden. Ik heb een recht op leven en daardoor het recht op zelfverdediging. Mijn recht op zelfverdediging geeft mij de vrijheid om de rest van de mensen te dwingen om mijn mensenrechten uit hun hoofd te kennen. En hetzelfde geldt andersom. Men is vrij om alle migranten te dwingen om de mensenrechten te kennen.

En als één of andere achterlijke moslim gelooft dat vrouwen of homo’s minderwaardig zijn, dan zal hij hopelijk van gedachte veranderen als hij de mensenrechten kent. Zijn hele wereldbeeld zal anders zijn als hij de rechtsstaat snapt, wat democratie precies inhoudt, en dat alle mensen dezelfde rechten hebben. Pas dan heb je een migrant die een beetje normaal doet. Zo’n normale mens krijg je met dit soort kennis. Je krijgt hem niet normaal door hem met specerijen te vullen.

Maar ja, ik snap ook de voordelen en de nadelen voor Mirjam Sterk. Want als de migrant de relevante dingen kent – zoals zijn rechten – dan krijg je zo’n mondige migrant, die voor zijn rechten opkomt, die politiek actief is. Een Wilders-kloon daarentegen, is onderdanig en doet wat je hem opdracht. Precies volgens CDA’s Bijbelse principes. Leuk geprobeerd.


Geredigeerd door Pascale Esveld
Published inOpiniePolitiek

11 Comments

  1. Als ik vertel wie ik ben dan vertel ik je waar ik ben geboren wat ik heb gedaan en dat mijn moeder daar en daar vandaan kwam. Zo leer jij mij kennen. Onze geschiedenis is belangrijk voor Nederlanders en een ieder die graag Nederlander zou willen worden. Het vormt een mate van begrip hoe we tot de huidige “ons” zijn gekomen, WIE WE ZIJN. Het bindt de vreemdeling aan “ons”. Geschiedenis creert begrip en emphatie. Dat onze geschiedenis vuil, smerig en beschamend is, doet daar niets aan af. Mijn geschiedenis les ging uitgebreid in op de entlosing maar sprak met geen woord over onze slavenhandel en wandel (ja die genocide voor geldelijk gewin). Mijn geschiedenis les ging eindeloos in op de zegeningen van massamoordenaars als JPZ Coen. Alles kan worden verbeterd maar voor mij staat het buiten kijf dat geschiedenis onontbeerlijk is in te vertellen wie we zijn.

  2. Mihai Mihai

    @ richard
    Er zijn ook Nederlanders die niks met geschiedenis hebben. Zij halen een 6je en ze zijn er van af. Je kunt deze Nederlanders niet verplichten om liefde voor geschiedenis te hebben. Als je deze Nederlanders niet mag dwingen om meer geschiedenis te kennen, waarom zou je de migrant deze waarde mogen opleggen, een waarde die slechts door een gedeelte van de Nederlanders wordt gedeeld?

  3. laat een migrant dan ook maar een zesje halen, het doet niets af aan het belang van geschiedenis voor inburgering en binding.

  4. Mihai Mihai

    Ik zou zeggen verplicht de migrant om de grondwet, democratie, rechtsstaat, mensenrechten te kennen. En als er tijd over is, dan moet ie argumentatieleer krijgen. Geschiedenis kan hij zelf ook op Wikipedia zoeken, mocht ie dat interessant vinden.

  5. dat zijn goede dingen ja ik ben zelf immigrant en moet de basis van het amerikaans systeem plus wat quotes enzo leren. dit doe ik serieus met alle plezier en ik geloof dat iedere immigrant in Nederland hetzelfde gevoel heeft. Zo niet dan ben is het geen echte immigrant. Argumentatieleer ??

  6. Mihai Mihai

    @richard

    Inburgering moet dingen bevatten die iedereen mag eisen dat iedereen weet, ongeacht of de andere burger immigrant zou zijn.

  7. Elsien Elsien

    Hoi Mihai,

    Ten eerste is de liefde voor het geschiedenis me met de paplepel door mn vader ingegoten. Mijn moeder heeft er niets mee, dus ik kan best begrijpen dat je het een stront irritant vak vind. Maar goed economie vond ik bijvoorbeeld een vreselijk vak, maar dankzij mijn economieleraar kan ik nu wel zelfstandig mn belastingformulieren bij houden en de kas op mijn werk beheren. Geen van beide mn favoriete bezigheid, maar ja moet wel gebeuren… Link met de geschiedenis is dat sommige feiten gewoon iets zeggen over een land.

    Maar ja geschiedenis is ook gewoon een hobby van me. Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd en wil weten waarom de dingen zijn zoals ze zijn.
    Ik ben toevallig in 4 jaar terug wezen wildkamperen in de balkan en ook roemenië. In Transylvanië bleven we slapen en werden uitgenodigt door de locals om te blijven slapen. Daar vertelde de mensen dat iedereen in het dorp baptist of pinksterchristen is. Nu als gereformeerden vonden we dat natuurlijk een leuke bijkomstigheid. Thuis ben ik eens gaan opzoeken hoe de verhoudingen zijn in het land. 10 procent is dus evangelisch, een grote meerderheid oosters-orthodox en een Hongaarse Gereformeerde kerk is er ook. Hé dacht ik das interessant, hoe komen Hongaren nu in Roemenië??? Dat had dus met landverdelingen na ww1 te maken. Toen Hongarije besloot Hongaren buiten de landsgrenzen de Hongaarse nationaliteit te geven, wist ik dus waar dat vandaan kwam. Heeft dus alles met GESCHIEDENIS te maken. Los ervan of ik het er nu mee eens ben of niet. Onlangs mochten NL aspergestekers geen Roemenen van minister Kamp naar NL halen, maarrrr Roemenen met een Hongaarse nationaliteit dat mocht wel. Er werd niet verteld hoe die Roemenen aan de Hongaarse nationaliteit kwamen, maar ik wist het wel en dat is leuk om te weten.

    Naar de de NL situatie getrokken, heb je gewoon met gevoelens in het verleden te maken. Waarom ligt de holocaust zo gevoelig? Maar ook leuke dingen als paasvuren. Waarom komen die alleen in het oosten, noorden (drenthe, groningen), veluwe en Duitsland voor? En niet in de rest van NL, ik weet het antwoord :-).
    Het geeft ook begrip naar elkaar en ik denk dat het daar helaas in ons land aan ontbreekt.

    Tenslotte ben ik het mee eens dat de VOC niet echt iets is om trots op te zijn. Maar vertellen lijkt me wel een must? Snap je meteen waarom ze in Indonesië een hekel aan ‘blanda’s’ hebben. Maar NL geschiedenis is meer dan de VOC. We hebben ook een mooie rijke geschiedenis en waarom mogen we er niet trots op zijn? Ik ben het iig wel!

  8. Mihai Mihai

    @Elsien

    Mijn vraag was of je iemand mag dwingen om geschiedenis te leren als hij/zij dat niet wil?

  9. Elsien Elsien

    Dwingen? Ja en nee.
    Ja wel als je een NL nationaliteit wilt aanvragen of als je in NL op school zit. Dus met geschiedenisles opgezadeld worden of je het nu leuk vind of niet 😉

    Nee, niet als je al oud en bejaard bent, dan heeft het niet zo veel zin meer.
    En ook niet achteraf. Ik vind dat in het verleden te makkelijk aan mensen de NL nationaliteit gegeven is. Voor wat hoort wat, is mijn mening. Maar om dat nu terug te draaien, werkt niet, lost niets op en moeten we gewoon mee leven. Is mijn mening. De generaties erna zijn hier toch opgegroeid, dus die weten vanzelf wel het een en ander van de NL cultuur en geschiedenis.

  10. peter peter

    90% van de autochtone Nederlanders zakt voor de inburgeringstest.

    Het is een RACISTICH instrument om allochtonen te weren.

    De echte VOC racisten mentaliteit heerst in Nederland

    Ik kots als Nederlander op mijn eigen land.

Leave a Reply