Sla over naar de inhoud

Autochtoon, bemoei je met je eigen zaken

Het is schandalig dat ik – als allochtoon – sommige autochtonen de betekenis van het woord ‘tolerantie’ moet uitleggen. De autochtoon waant zich een almachtig opperwezen. Hij is iemand die vrijelijk over het lot van de allochtoon beslist. Hij bepaalt. Het is immers uit de goedheid van zijn hart dat hij wikt en beschikt. Want, laten we eerlijk zijn, wie weet er nou beter dan hij wat goed is voor de allochtoon?

Bovendien leeft de autochtoon met de indruk dat tolerantie een soort deugd is, een vrijwillig extraatje, een fooi die hij eenzijdig kan geven of ontzeggen, afhankelijk van zijn grillen. Als hij tolerant is, is hij gul, royaal en vrijgevig. Zijn beeld van het woord ‘tolerantie’ is een gevende hand in de richting van de bedelaar: de allochtoon.

Hij ziet tolerantie niet als een plicht of als enige andere vorm van noodzakelijke dwang. Tolerantie kan hij op elk willekeurig moment stoppen, zonder enige gevolgen, zonder enige vorm van blaam, zonder opgave van reden. Zijn ziel blijft na deze ontzegging onberispelijk blank. En, om een voorbeeld te geven, deze autochtoon gelooft dat het aan hem is om te beslissen of een moslima een hoofddoek mag dragen of niet. De moslima zelf hoeft niets gevraagd te worden; een bode met het verdict volstaat.

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de ontvanger van de gunst: de allochtoon. De allochtoon moet vooral dankbaar, geknield het handje van de meester kussen en zich snel onzichtbaar maken; hij dient terug naar zijn plicht te gaan, ergens een plee poetsen. Hij moet vooral het verschil in status erkennen, tolerantie opvatten als een extraatje waar hij geen aanspraak op kan maken en weten dat de meester altijd gelijk heeft.

Deze relatie tussen gever en bedelaar is asymmetrisch. De allochtoon beschikt niet over deze tolerantiedeugd, hij kan de meester niets gunnen. Alles wat de meester doet, is immers zijn onvervreemdbaar recht. Onze moslima is in overtreding alleen al bij de gedachte een esthetisch oordeel over de gewaden van de autochtoon te vellen.

Indien ik onduidelijk ben, bovenstaande beschrijving is geen generalisering, maar slechts een vertekend beeld van sommige autochtonen. Ik zal hieronder de echte betekenis van het woord ‘tolerantie’ ontvouwen.

Tolerantie is geen gunst, maar een grens
Iedereen is vrij om alles te doen of te laten wat hij wil, met zichzelf en instemmende volwassenen. Tolerantie betekent dat jij daarover weinig te vertellen hebt en er geen dwang over mag uitoefenen. Je mag wel een leefbare druk gebruiken, zoals een milde poging iemand van iets te overtuigen, met rationele argumenten en zonder te dreigen met represailles. Je mag bijvoorbeeld een ander aansporen wat aan zijn haar te doen, je mag ook zeggen dat zijn kapsel klote is.

Maar je kunt niet te lang blijven zeuren, nadat de andere een grens heeft gesteld en gezegd “tot hier en niet verder.” Als je doorgaat in je aandrang, heb je de grens tussen tolerantie en intolerantie geschonden. Het verschil tussen leefbare en onleefbare druk wordt beslist door diegene die de druk ondergaat. Hij of zij stelt de grens. Tolerantie is dus geen deugd, geen vrijwillige gunst aan een ander, maar een door de ander, willekeurig besloten beperking van je vrijheid.

Dit verandert als iemand de gerechtvaardigde belangen van anderen schendt. Als iemand een portemonnee steelt, kan hij of zij niet meer de grens stellen van je druk. De maatschappij bepaalt op dat moment hoe groot de druk wordt opgevoerd om de portemonnee terug te geven. Ook deze druk is echter beperkt door (mensen)rechten. Andere voorbeelden: vrouwenbesnijdenis en het lastig vallen van homo’s hoef je niet te tolereren.

Het is waar dat het in sommige gevallen moeilijk is te bepalen of iemand de gerechtvaardigde belangen van anderen schendt. Een bakker, die zijn brood tien cent goedkoper verkoopt, kan het faillissement van een andere bakker oproepen, zijn zelfmoord veroorzaken, leidend tot een weduwe en een getraumatiseerd bijstandskind in de criminaliteit. We moeten dan een balans vinden tussen vrijheden en kijken welke oplossing het algemeen belang het best dient; zonder onszelf voor te trekken.

Veel belangen zijn ongerechtvaardigd – bedriegen bijvoorbeeld – en soms is het onduidelijk welke belangen gerechtvaardigd zijn. De charlatan misbruikt deze onduidelijkheid en definieert zijn gerechtvaardigde belangen (of het algemeen belang) zodanig dat hij zichzelf onverdiende voordelen toekent, of voor anderen oneerlijke nadelen veroorzaakt. Bijvoorbeeld iemand die een hoofddoek interpreteert als een schending van zijn gerechtvaardigde belangen, met als smoesje dat de hoofddoek een ‘statement’ zou zijn dat moslims superieur zijn.

Natuurlijk kan een moslima een gerechtvaardigd belang hebben om zonder hoofddoek rond te huppelen en zij is de enige die het mag beslissen.

Dus tolerantie betekent onvoorwaardelijke onthouding van ondraaglijke druk op een ander, zolang zijn handeling geen schadelijke gevolgen heeft voor de gerechtvaardigde belangen van derden.

Bemoei je dus met je eigen zaken.

Published inFilosofieOpiniePolitiek

5 Comments

  1. Deden de allochtonen dat ook maar!

  2. Bobb Lod Bobb Lod

    Een blog om stil te blijven staan. Ik ben ook een buitenlander die de gastvrijheid belicht…

  3. pietjepuk pietjepuk

    Hoe het bij ons met tolerantie staat bleek gisteravond weer eens in een gesprek met Rost van Tonningen, over het boek wat hij schreef, wat ik niet ken, maar wat over z’n ouders gaat.
    De agressie van de inquisiteur was sprekend.
    Van Tonningen werd zelfs verweten dat hij schreef, wat helemaal waar is, dat Stalin vóór 1940 al tientallen miljoenen doden op z’n naam had, en Hitler nog maar een paar honderd.

    Ik lees het boek van Chambrun, over z’n schoonvader Laval, in 1945, na een schijnproces, werd vermoord op last van De Gaulle.
    Het boek verscheen in 1983.
    Chambrun zal het zeker niet zo bedoeld hebben, Hitler en kornuiten worden als de gebruikelijke barbaren afgeschilderd, maar de verslagen van Laval’s gesprekken met Hitler doen me van de ene verbazing in de andere vallen, waar Hitler allemaal in toestemde op verzoek van Laval, ten behoeve van de Fransen, is ongelooflijk.

  4. I have a dream frankrijk beste land nederland troepe land vind ik grraier niet eerlijk mensen
    Blank of zwart, iedereen is een kind van de republiek – Nieuws …
    http://www.trouw.nl/…/Blank-of-zwart-iedereen-is-een-kind-van-de-republiek.dhtml
    4 juni 2008 … Dat hij van Algerijnse afkomst was, maakte niemand wat uit. Zinedine Zidane
    was de held van alle Fransen. … Eens temeer werd duidelijk dat er onder de
    allochtone inwoners van de banlieues nog erg veel onvrede heerst.

    Rachida Dati: eerste allochtone minister van Frankrijk | Politiek …
    forum.fok.nl/topic/1026461/1/999 – En cache
    De bewindsvrouw van Marokkaans-Algerijnse komaf is een ….. Over een
    allochtone minister: “Tja… in landen als Frankrijk en de Verenigde …

  5. algerijns slachtoffer algerijns slachtoffer

    Voor je het weet zitten we in Nederland met een Burka-verbod, moeten ….
    ALCHTONEN 10 JAAR SLACHTOFFER VAN NEDERLANDS
    21 maart 2000 … In onze buurlanden staan allochtonen al veel langer in de … Zinedine Zidane (
    van Algerijnse afkomst) zorgde er bovendien voor dat de vele alchtonen kans geven niet slim spelen of als alchtonen dom en boer zijn
    gratis werken blachelijk land van fatsoenen land van coruptie land waar staat geen rechten jungle nederland zonder bestuur
    bezuinig maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
    doel leren geld makken geld kost geld
    terwij mensen naar vodselbank en dakloos en werkloos stijg om hoog
    terwij hun bezig met pijling omlaag en omhoog niet eerlijk mensen nederlands
    wat denk jij voor rechtbank
    dat is goed dat is niet goed blachelijk nederlands

    10 jaar alchtonen algerijns in nederland voor niks afgekeurd dat betekent opgevokt
    dakloos en werkloos opgevokt
    kind vanaf 6 jaar niet gezien opgevokt
    10 jaar migehandeld door nederlands autochtonen gleert mensen
    HET IS ONS LAND WEG NAAR JOU EIGEN LAND ALS VIND JIJ NIET LEUK IN NEDERLAND
    IK VIND OOK ERG ZIEK EN DOM VOLK

    ALGERIJE IS FRANCE EN FRANCE IS ALGERIJE
    I HAVE DREEM ZENDIN ZEDAN WK EERST ALGERIJNS VOOR FRANS MAAR JAMMER DE TWE E GEMISTE JAMMER

    ALGERIJNS IN NDERLAND I HAVE I DREAM
    10 OPGEVOKT PSCHISCHE GEKAPT
    DAT IS NEDERLAND EN NEDERLANDS HOE ZE ZIJN
    PIMFOTIJ HEEFT ALTIJD GELIJK MAAR WARROM IS DOOD GESCHOTEN IS ECHTE NEDERLANDS VIND IK KNAP MAN MAAR JAMMER S OVERLEDEN

Geef een reactie